Miért éppen lovaglás?
Szülőként és oktatóként is
gyakran találkozom ezzel a kérdéssel. Te, mint szülő nyilván tudni szeretnéd,
mielőtt beíratod a gyereket egy ilyen vonzó, de költséges és nem minden veszély
nélküli foglalkozásra, mennyiben több, mitől jobb ez, mint bármelyik másik
sport. Én mindig ugyanazt a választ adom: nem feltétlenül jobb, és ami a
legfontosabb, talán nem minden gyerek számára jobb. Egyéni ízlés kérdése, hogy
kinek melyik testmozgás tetszik. DE, azt is mindig elmondom, hogy saját tapasztalataim
alapján miért meggyőződésem, hogy a lovaglás JÓ, annak, aki ezt választja.
A
heti egy vagy több alkalmas lovas foglalkozás nem csupán a fizikai
állóképességet, erőnlétet fejleszti, hanem jellemben is formálja és az élet más
területein is hasznosítható készségekre neveli a gyerekeket.
A lovaglás, ha nem csak időszakos
sporttevékenység, hanem hosszú évekre szóló életforma is lesz a gyermeked
számára, akkor rengeteg pozitív tulajdonságot alakít ki benne.
Fizikai oldalát nézve, a lovas
sportok bármelyik fajtája igen nagy állóképességet
kíván meg a művelőjétől. Gyakorlatilag a test minden izmát megmozgatja, előnye
pedig, hogy olyan izmokat, izomcsoportokat is fejleszt, melyeket más sportok nem
vagy csak kevéssé (belső combizom, a hát izmai, különös tekintettel a
gerincmerevítő izmokra). (Ha mindezt egy szkeptikus legyintéssel nyugtáztad,
ajánlom, hogy próbáld ki Te is, már az első lovaglás után biztos, hogy
megváltozik a véleményed. J )
A helyes hát és fejtartás
elengedhetetlen hozzá, így a manapság igencsak gyakori tartásproblémákra is megoldás
lehet, illetve ha egész kis korban kezdi gyermeked a lovaglást, azok
kialakulását megelőzheti. Mivel szabad levegőn űzött sportról beszélünk, a tüdőre, immun-rendszerre gyakorolt jótékony hatása egyértelmű.
Amennyiben
szeretnéd, hogy a lovakkal való kapcsolat jellemformáló hatása is
megmutatkozzon, nem elég a gyakorlatok helyes kivitelezésre figyelni, szükség
van az állatokkal és a munkával kapcsolatos helyes látásmód elsajátítására is,
ami elsősorban példamutatással lehetséges. Éppen ezért az első és legfontosabb
szabály, hogy ne sajnálj időt és fáradságot szánni a megfelelő lovarda és/vagy oktató
kiválasztására, mert ez nagyban befolyásolhatja gyermeked gondolkodásmódját. (Erre
a következő írásomban részletesen is kitérek majd.)
Mivel többféle korosztállyal
dolgozom, biztonsággal állíthatom, hogy a pici (3 –kb. 12 éves korig) gyerekek
számára a legideálisabb megoldás a szórakoztató, játékos csoportmunka. Az adott
korosztályban kialakított, ideálisan 4-5 főből álló csapat motiváló ereje
hatalmas. Szerintem itt még nem
érvényesül az a szabály, hogy a több figyelem, amit egy külön órán kapna,
gyorsabb vagy minőségileg jobb eredményre vezet. A gyerekek játszva tanulnak
egymással és egymástól és sokkal szívesebben jönnek az órára, tudván, hogy
kedvenc pónijuk mellett a barátaikkal is találkoznak majd. Ebben a korban még
inkább a helyes attitűd kialakítása a fontos, nem a feladatok hibátlan végrehajtása.
Az egészen
kicsiktől a nagyobbakig jellemző, hogy meglepően hamar megjelenik bennük a csapatszellem, az egymással és
lovaikkal való együttműködés készsége.
Ajánlom, hogy ha lehetséges, minden alkalommal másik lovat kapjanak (3-mat,
4-et váltogatva), így a tolerancián kívül
azt is gyorsan megtanulják, hogy empatikusan viselkedjenek az állatokkal. Megértik
ezáltal, hogy a lovak is egyéniségek, saját akarattal, és megtanulják, egy-egy
nézeteltérés során, egyedül, erőszak
alkalmazása nélkül, viszont rendkívül határozott
fellépéssel megoldani a helyzetet. Megtanulnak
kiállni magukért, türelemmel és kitartással elnyerni az állat
együttműködését.
A csoport részeként a sok
gyerekre jellemző, kezdeti egészséges félelmet
is könnyedén legyőzik. Nekem személy
szerint nagyon jó érzés látni, ahogy a visszahúzódó, csendes gyerekek is
feloldódnak a korosztályuknak megfelelő közösségben és hamarosan, elfeledkezve
félénkségükről, nem egyszer túlharsogják játék közben a társaikat. De az
óráinkon sikerült már kiegyensúlyozottabbá tenni akaratos, öntörvényű,
figyelmüket nehezen összpontosító, túl vakmerő vagy épp túl keveset beszélő, gátlásos,
nehezen beilleszkedő gyerekeket is. A titok a bevált módszereken, a gyakorlott
oktatókon és a közösség formáló erején túl azonban elsősorban a lovakban
keresendő. Bennük van meg az a csoda, ami miatt terápiás célokra is alkalmasak,
s amit megfogalmazni nehéz, nem megérezni viszont lehetetlen, főleg az
olyannyira fogékony, gyermeki léleknek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése